Copyright HébergementWebs.com - License GPL

Blind spot review - film-til-tv-overførsel leverer farende spænding

tv-og-radio   2021-06-13 15:33:17

"> F film-til-tv-tilpasninger er en risikabel forretning. Fargo er sandsynligvis det seneste benchmark , men det kan også gå sydpå, som det kan ses af Ferris Buellers spin-off med Jennifer Aniston i hovedrollen, som næsten ingen har hørt om. I bedste fald renoverer en tv-serie en fantastisk film og slår væggene ned til noget smartere, mere rummeligt, der minder om, men også adskiller sig fra originalen. I værste fald? Det er mere en ødelæggende kuglesituation. Blindspotting (Starzplay, Amazon Prime) gør overgangen for det meste glimrende. Filmen, skrevet af og fremført af Daveed Diggs og Rafael Casal, blev et hit i 2018. Et uafhængigt komedie-drama, der foregik i Oakland, Californien. Den fulgte BFFs Collin (Diggs) og Miles (Casal) i løbet af de sidste tre dage af Collins prøvetid. Han havde en foruroligende tone, der gik fra jokeren til den alvorlige, fra violenlence til næsten musikalsk uden sange. Jeg ved ikke, hvor meget jeg kunne lide det. Men det fangede mig i huden. Tv-serien, der opfanger handlingen et par måneder efter, at filmen slutter, skifter synspunktet fra Collin til Ashley (Jasmine Cephas Jones) ), Miles "langmodige kæreste og mor til deres unge søn, Sean. Det er en god beslutning, selvom jeg savner Collin, der kun kort nævnes i den første episode som flyttet til Montana. Han var den bedste karakter i filmen, gennemsyret af Diggs - en fantastisk skuespiller og rapper - med uendelige lag af karisma, traumer og ulmende raseri. Den første episode åbner på nytårsaften i Oakland i 2018, byen dybt revet om natten oplyst af fyrværkeri, luften fyldt med sirener og løftet om vold - og politiets brutalitet. Miles - stadig et uudholdeligt mareridt, tynd hud, der grænser op til psykopati - er ararresteret for besiddelse af narkotika. Diggs og Casals underskriftstone høres, da Ashley bliver vred på ham og derefter beder om, at han bliver taget væk, hvis han har brug for toiletartikler. "Jeg skal ikke til sommerlejr, skat," råber han tilbage. "Jeg går i fængsel!" Deres sidste ord handler om deres internetbankadgangskode. Den fjerde mur knuses, da Ashley rapser efter kameraet: "Du kender ikke disse mennesker. Bliv hos mig, så leder jeg dig." Klarede det indse, at stort set alle film og tv-udsendelser, jeg havde set i Oakland og Bay Area, handlede om hvide mennesker. Oralt udtrykker Ashley, hvad der kræves for at være en "hård mor med disse tæver". Hun indrømmer, at "Det kan bryde mig, men Jeg blev født til at sy sømme. " Hun besøger Miles i fængsel, som ender med et ømt koreografisk øjeblik, hvor hver fange rejser sig og lægger en hånd strakt ud på glasset.tages fra deres Bay Area-lejlighed med sin sennepssofa i midten af ​​århundredet og løftet om en lysere fremtid og vender tilbage til kvarteret for at bo hos Miles "mor. Hendes søster, Trish, er også bosiddende. Dette scenarie fungerer ikke, hvilket fører til nogle alvorligt akavede diskussioner om politik for sex, idealisme og feminisme. Først var jeg heller ikke sikker på Miles "mor, Rainey: en lokal hippie-karakter fra Oakland, spillet med kuldeniveauer, som Helen Hunt aldrig har set. Men i slutningen af ​​en halv time, da hun insisterede på, at Ashley skulle gifte sig med Miles i fængsel med en minister, der var hendes søns kok i børnehaven, havde Hunt overbevist mig. Det er en serie om klasse så meget som på løb. Hvad Blindspotting gør rigtig godt uden dom eller beslutsomhed, er at udforske Ashleys eksistentielle krise. Ikke kun gevinsten ved at undslippe hætten, men hvad der kunne gå tabt. "Du arbejderGår du stadig til det lille plantagehotel og svarer den lille klokken af ​​hvidt privilegium? Spørger Trish ham. "Det er Alcatraz," svarer Ashley stille, “og jeg er husmester." Ligesom filmen er serien gennemsyret af Spike Lees energi og haster. og stilfuld. Det viser kneb på de sår, der er åbnet af gentrifikation - "Vi er nødt til at komme ud herfra, før de hvide capoeiraister begynder at synge slave-sange!" er en personlig favorit - med seriøs social kommentar. Denne aerobatics er charmen ved Blindspotting - og dens svaghed. Nogle gange kan skrivningen krølle for tæt på trivialisering, endda glamouriserende, problemer, men når det virker, syder det. I en scene ser Ashley og hendes søn et sideshow (Oakland-slang for sorte mænd, der udfører stunts i deres biler) til et fantastisk lydspor af Mac Dres Thizzle Dance. kor af jazz, bilerne går i cirkler og Ashley ser alt udfolde sig i langsom bevægelse med et uigennemtrængeligt udtryk. Alt siges uden ord. >